Pas in de tweede helft van de zeventiger jaren kwam ik via een Frans kunsttijdschrift weer op het spoor van schilderen.

Vanaf die tijd ontstonden er van allerlei werken, eerst op hout en later op papier en doek. Het was het begin van een ontdekkingsreis en van een leerperiode. Jezelf leren oriënteren was voor mij die eerste tijd een samengaan van bekende schilderstukken, foto's en fantasie,  stelde voor mijzelf, vaak onbewust, doelen die besloten lagen in de werken van meesters uit de jaren vijftig en zestig. Enkele van die doelen waren geselecteerde werken te schilderen om er zo van te leren en ook mij enigszins te kunnen inleven in de maker van zo'n werk. Dit leidde soms tot geheel nieuwe werken of een interpretatie ervan. Een van deze interpretaties is: De Eenzame Vreedzaamheid een op hout geschilderd werk uit 1976 (zie onder). Wat mij aanzette tot het maken van deze eigen versie is het werk van Marcel Chassard met de titel:
l' Ornithologie et Ia Pollution. Bijna gelijktijdig kwam de belangstelling voor onderwerpen als het casino, circus en het  theater.

Metrostation  Palais Royal

Ontwerp voor 7 kleuren litho:  Arena

Uitgever en cursist

Tussen 1976 en 1980 was er weer een periode van onderzoek en oriëntatie, wat resulteerde in de ontdekking van een grafische techniek, de steendruk. De ontdekking van deze druktechniek ontstond via mijn vriend Tony Boiso, via hem leerde ik zijn broer Herman kennen. Hij wilde een steendrukkerij beginnen, waar ik een workshop volgde.

Ik ging mij ook bezighouden met verkopen, als uitgever langs galerieën om  werk van de steendrukkerij tentoongesteld en uiteindelijk verkocht te krijgen.

 Grafiek Promotie Holland, exposities organiseren :

Na mijn werkzaamheden voor de steendrukkerij besloot ik zelf grafisch werk te exposeren; GPH; onder deze werknaam  organiseerde ik voortaan tentoonstellingen voor een tiental grafische kunstenaars die o.a. bij genoemde steendrukkerij hun werk maakten. De expositie locaties waren vaak bibliotheken, culturele centra, kunstbeurzen en markten.

 

 

Grafiek Promotie Holland , expositie in metrostation  Palais Royal :

 

Mourlot, Parijs
Om meer te weten over grafische technieken, met name de steendruk,  besloten we om een bezoek te brengen aan atelier Mourlot  in Parijs. We kregen een rondleiding en maakten kennis met Henri Dechamps, de chromist (kleurenspecialist). Een meegebracht werk werd  dan ook aan een onderzoek onderworpen.

Mourlot; Fernand Mourlot (1895-1988) en zijn broers waren succesvol in het overbrengen van de renaissance van de kunst naar de lithografie in Parijs tussen de twee wereldoorlogen .
Ze werkten achtereenvolgens met Matisse , Picasso , Miro, Dubuffet , Braque  Chagall , Giacometti , Léger , Cocteau , Calder , en vele andere meesters van de 20e eeuwse schilderkunst. Hier, in zijn laatste studio aan de  rue Montparnasse  maakte Mourlot zijn laatste prenten, met behulp van historische lithografische persen die veel van de beste werken van moderne chromolithografie hebben geproduceerd .Fernand Mourlot 's zoon, Jacques Mourlot , zette het werk van zijn vader tot november 1997 voort. Tegenwoordig : "Idem Paris"
Chromolithografie is een chemisch proces dat min of meer hetzelfde werkt als gewone lithografie met het verschil dat voor elke kleur die gebruikt wordt een aparte drukplaat wordt gebruikt. Deze platen waren meestal van zink of kalksteen. Verder lezen :

https://en.wikipedia.org/wiki/Mourlot_Studios

http://idemparis.com/fr/index.php/presentation/histoire/